Marianne Beate Kielland utfordret tre norske komponister til å skrive nye verk, og fikk tre vidt forskjellige uttrykk. Helge Iberg, Henrik Hellstenius og Håvard Lund er hovedpersonene på denne platen med sine fargerike verk. Marianne Beate Kielland commissioned new works by three Norwegian composers resulting in three pieces widely different in musical expression. The imaginative works by Helge Iberg, Henrik Hellstenius and Håvard Lund are featured on this recording.

  • LWC1097 Katalognummer
  • 7090020181097 EAN
  • CD Format
  • Vågan kirke, Lofoten Innspillingssted
  • 2016 Utgivelsesår
  • På lager Tilgjengelighet

Marianne Beate Kielland utfordret tre norske komponister til å skrive nye verk, og fikk tre vidt forskjellige uttrykk. Helge Iberg, Henrik Hellstenius og Håvard Lund er hovedpersonene på denne platen med sine fargerike verk. Marianne Beate Kielland commissioned new works by three Norwegian composers resulting in three pieces widely different in musical expression. The imaginative works by Helge Iberg, Henrik Hellstenius and Håvard Lund are featured on this recording.
Les mer

Velg antall  

 
 

Produktbeskrivelse

DEN NYE SANGEN

Sanger for stemme og klaver, hva er det? Hadde vi levd for 200 år siden, ville svaret gitt seg selv. Da virket de store mesterne som fremdeles har den største plassen i sangrepertoarets hjerte: Schubert, Schumann, Brahms og mange flere. Den til enhver tid gjeldende «moderne» musikken har selvsagt endret seg mye siden de store mestrenes tid. Nå er alt lov; både det atonale og eksperimentelle og det tonale og iørefallende. Hvordan ville komponister skrive for sang og klaver i dag?

Marianne Beate Kielland utfordret tre norske komponister til å skrive nye verk, og fikk tre vidt forskjellige uttrykk. Helge Iberg, Henrik Hellstenius og Håvard Lund er hovedpersonene på denne platen med sine fargerike verk. I tillegg har duoen Kielland og Mortensen tatt med fem små sanger av Edvard Hagerup Bull – en komponist som aldri fikk særlig anerkjennelse, men har et helt særegent tonespråk. «The New Song» er en plate som portretterer den moderne lied/chanson/sang, og viser at besetningen sang og klaver fremdeles er like moderne.

Mezzosopran Marianne Beate Kielland er en av Norges mest profilerte sangere i dag. Hun opptrer jevnlig med de fremste orkestre og dirigenter i Europa og Japan, og har med sine over 40 innspillinger markert seg særdeles positivt på det internasjonale platemarkedet.

Pianist Nils Anders Mortensen har med flere plate-innspillinger og konserter de siste årene markert seg som en av Norges fremste pianister. Han er til daglig ansatt som landsdelsmusiker i Finnmark, men er også aktiv frilanser.

 

THE NEW SONG

Songs for voice and piano, what is that? The answer would have been obvious, had we lived 200 years ago, when Schubert, Schumann, Brahms and many others were active, the great masters who remain today at the heart of the classical song repertoire. Music regarded as “modern” has changed radically since the time of the masters. Now everything is permitted: atonal and experimental alongside tonal and ear-pleasing. How would composers write for voice and piano today?

Marianne Beate Kielland commissioned new works by three Norwegian composers resulting in three pieces widely different in musical expression. The imaginative works by Helge Iberg, Henrik Hellstenius and Håvard Lund are featured on this recording. In addition, the duo Kielland and Mortensen has included five short songs by Edvard Hagerup Bull — a little-known composer with a distinctive tonal language. “The New Song” is an album portraying the modern lied/chanson/song, and it shows that the combination voice and piano is as modern as ever.

Mezzo-soprano Marianne Beate Kielland is one of Norway’s most eminent singers. She performs regularly with leading orchestras and conductors in Europe and Japan, and with over forty recordings has distinguished herself in the international recording market.

With his many concerts and recordings, Nils Anders Mortensen has established himself as one of Norway’s leading pianists. He is employed as a state musician in Finnmark County, but actively freelances as well.

 

ANMELDELSER/REVIEWS

Dristig
«Uten å være bundet av formelle hensyn kan dagens komponister utfolde seg slik de selv ønsker. Derfor blir uttrykket forskjellig – og besnærende. De får lagt mer til teksten enn det som er tradisjonelt. Spennvidden i uttrykket er større og solisten får mulighet til å gjøre bruk av stemmen på en helt annen måte enn det du er vandt til. Utroligt spenstig gjort! Hun viser mot og vilje med en skive som dette. Fjær i hatten!» 
Kjell Moe – Kulturspeilet  http://www.kulturspeilet.no/dristig/ 

«’The New Song’ er spennende fordi den sier noe om hvordan en gammel tradisjon og duoformatet med menneskelig stemme og piano kan utnyttes innen en samtidsmusikk hvor alt er lov; tonalt og atonalt, eksperimenterende og sjangerblandende, fremmedarta og iørefallende. Og vi får høre to utøvere som så desidert yter denne musikken rettferdighet gjennom å tydeliggjøre dens kvaliteter og særpreg.»
Helge Matland - iTromsø  http://www.itromso.no/feedback/anmeldelser/2016/07/01/Fornyer-lied-tradisjonen-12971878.ece

Ny norsk song
«No har den påhittsame norske mezzosopranen Marianne Beate Kielland, som nok har sunge ein god dose romantisk lied i sitt liv, utfordra tre levande norske komponistar til å skriva sine eigne songar, noko som i vår formlause tid resulterte i tre temmeleg ulike komposisjonar. [...] Ikkje berre er tekstane morosame, Lunds tonesetjing følgjer òg rytmen og frasane i teksten på beste måte i komposisjonen, som er beint fram vakker.»
Sjur Haga Bringeland – Dag og tid  anmeldelse_LWC1097_dagogtid.pdf

«Resultatet er blitt en plate med moderne klassisk musikk for sang og klaver som varierer fra atonale stykker til langt mer melodiøse komposisjoner. [...] Visst kan det være utfordrende, men det blir aldri kjedelig. For Kielland synger strålende, og Mortensen ligge ikke noe tilbake på pianoet sitt. For de audiofile har Lawo truffet sentrumsblink igjen. [...] Sånn skal det rett og slett låte. Dette er referanseklasse. Punktum.»
RES - Stereopluss  anmeldelse_LWC1097_stereopluss.pdf

«Eine interessante Lieder CD, die allerdings eher Freunden moderner Liedinterpretation zu empfehlen wäre.»
Sven Godenrath – svensopernparadies.wordpress.com  review_LWC1097_svensopernparadies.pdf

«Musikken er ørevennlig, og komponistenes behandling av klanger og rytmiske utfordringer gir hele plata et befriende godt inntrykk - som faktisk fører lied-tradisjonen et lite skritt videre her på berget. Så her har Kielland all grunn til å være meget fornøyd med et litt banebrytende arbeid. Med seg på det musikalske laget har hun pianisten Nils Anders Mortensen - som igjen viser frem en musikalitet som er helt strålende. Her er det ikke snakk om å akkompagnere sangeren - i tradisjonell forstand - men å være medmusikeren. Og det fungerer så absolutt.»
Trond Erikson – Den klassiske CD-bloggen, 19.03.17  http://klassiskcd.blogspot.no/2017/03/den-nye-sangens-utfordringer.html

«Denne platen byr på et fascinerende innblikk i moderne klassisk sang i Norge for tiden. [...] Marianne Beate Kielland synger alt nydelig, og Nils Anders Mortensens akkompagnement – og tidvise vokale innskudd – ideelt. Flott lyd, også.»
Guy Rickards – Klassiskmusikk.com, 24.04.17 http://klassiskmusikk.com/review/the-new-song/

"Das wirklich Besondere an dieser CD ‘The New Song’ ist aber der Gesang der Mezzosopranistin Marianne Beate Kielland, die sich nicht nur total engagiert für diese Stücke, sondern sie auch mit ihrer weitgestreckten, dynamisch herausragend geführten und bestens artikulierenden Stimme ganz attraktiv singt. In Sachen Textverständlichkeit und Dramaturgie ist diese Aufnahme ein Lehrstück für jede Sängerin (Lawo LWC 1097)."
Pizzicato review_LWC1097_pizzicato.pdf

 

 

 

 

 

 

 

Sporliste

The New Song

HELGE IBERG (*1954)
Tekst: Erich Fried (1921–1988) Liebeskleinelieder
1) VorKleinSpiel /// 01:21
2) Eifriger Trost /// 04:27
3) Ungewiss /// 04:00)
4) Was es ist /// 07:57
5) Aber wieder /// 05:21
6) Strauch mit herzförmigen Blättern /// 02:44

HENRIK HELLSTENIUS (*1963)
Tekst: Theodor Storm (1817–1888)
7) ...as the last blow falls... /// 12:58

HÅVARD LUND (*1970)
Tekst: Friedrich Rücker T (1788–1866)
Brahmanische Erzählungen
8) Der abgebrannte Bart /// 04:46
9) Ein Bettler in Schiraz /// 03:31

EDVARD HAGERUP BULL (19 22–2012)
Tekst: Piet Hein (1905–1996)
Gruk pour Soprane et Piano, op. 53b
10) To leveregler /// 01:24
11) Det eneste rigtige /// 01:18
12) Visdoms-Gruk /// 01:00
13) Tidens glæder /// 01:29
14) En tvangstanke /// 01:02

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Eivind Groven Songs - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Eivind Groven er et kjent navn i norsk musikkhistorie. Kanskje kjenner vi ham best som mannen bak «pausesignalet» og «kjenningssignalet» NRK brukte i en årrekke.  

 
Sigurd Lie Songs, Vol. 1 - Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Sigurd Lie var en av de store og talentfulle komponistene rundt århundreskiftet til 1900-tallet. Det som står igjen etter komponisten er noe instrumentalmusikk og musikk for mannskor. Men først og fremst omlag 75 sanger som i liten grad har blitt framført etter hans død. Tekstene til sangene er skrevet av norske poeter som bl.a. Vilhelm Krag, Sigbjørn Obstfelder og Per Sivle. Over to utgivelser, hvor denne er den første (Vol. 1), løfter Kielland og Mortensen alle sangene fram i lyset, og lar dem skinne. Sigurd Lie was one of the eminent and gifted composers at the end of the nineteenth century. His body of work includes instrumental music and music for male choir and, above all, around 75 songs seldom performed after his death. The song texts were written by Norwegian poets, among them Vilhelm Krag, Sigbjørn Obstfelder and Per Sivle. This is the first of two releases in which Kielland and Mortensen illuminate all the songs and let them shine. 

 
 
 
The Silk Road - Oslo Kammerakademi

På The Silk Road presenteres fire verk. To av dem er av komponister fra 1800-tallet som var fascinert av musikken fra Nord-Afrika og Midtøsten: Camille Saint-Saëns’ verk for militærorkester, Orient et occident (1869), og André Caplets tre-satsige Suite Persane (1900). Utgivelsen inneholder også to verk bestilt av Oslo Kammerakademi: The Last Days of Sultan Selim III (2011) – historien om sultan Selims siste dager, gjenfortalt i musikk av den tyrkiske komponisten Mert Karabey – og albumets tittelverk, Gisle Kverndokks suite The Silk Road (2017), inspirert av musikk man kunne ha møtt på langs en handelsrute mellom Venezia og Kina. The Silk Road features four works. Two of them are by 19th-century composers who were fascinated by the music of North Africa and the Middle East: Camille Saint-Saëns’ work for military band, Orient et occident (1869), and André Caplet’s three-movement Suite Persane (1900). The release also contains two works commissioned by Oslo Kammerakademi: the story of The Last Days of Sultan Selim III (2011) retold in music by Turkish composer Mert Karabey, and the album’s title work, Gisle Kverndokk’s suite The Silk Road (2017), inspired by music that might have been encountered along a trade route between Venice and China. 

 
 
 
Robert Schumann: Frauenliebe und -leben, Op. 42 / Liederkreis, Op.24 / Maria Stuart Lieder, Op. 135 / Songs from Myrthen, Op. 25 - Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Weisser, Johannes (baritone) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Robert Schumann er velkjent for sin vakre musikk fra romantikken. Blant hans mest kjente komposisjoner er en mengde lieder, hvorav mange av dem ble komponert i 1840, samme år som han giftet seg med Clara Schumann. To av Norges mest anerkjente liedtolkere, Marianne Beate Kielland og Johannes Weisser, har fått med seg Nils Anders Mortensen på klaver. Robert Schumann is well known for his beautiful music from the Romantic era. Among his best-known compositions are a large number of lieder, many of which were composed in 1840, the same year he married Clara Wieck. This release features two of Norway’s leading interpreters of lieder, Marianne Beate Kielland and Johannes Weisser, joined by pianist Nils Anders Mortensen. 

 
Whispering Mozart - Kielland, Marianne Beate / Mortensen, Nils Anders (piano)

Marianne Beate Kielland og Nils Anders Mortensen bringer med denne innspillingen lytteren inn i det private musikkrommet, der musikken framføres for de få. Derav tittelen «Whispering Mozart», som skal henspeile på intimitet og direkte musikkformidling til lytteren. 

 
 
 

×Tips en venn

The New Song <span>-</span> Kielland, Marianne Beate (sang) / Mortensen, Nils Anders (piano) The New Song Kielland, Marianne Beate (sang) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 3.149.243.130)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt