Jan Erik Mikalsen er et av de heteste navnene innen ny norsk musikk, og på Saan presenterer han tre imponerende store orkesterverk. Utgivelsen tegner er et spennende bilde av Mikalsen som kunstner og komponist, med orkestermusikk som er preget av rike teksturer og store klanger. Denne portrettplaten presenterer en enhetlig musikalsk visjon, med en nærmest maksimalistisk bruk av store klimakser, og harmoniske strukturer som skitnes til med mesterlig hånd.

  • ACD5092 Katalognummer
  • 7044581350928 EAN
  • CD Format
  • Oslo Concert Hall Innspillingssted
  • 2017 Utgivelsesår

Jan Erik Mikalsen er et av de heteste navnene innen ny norsk musikk, og på Saan presenterer han tre imponerende store orkesterverk. Utgivelsen tegner er et spennende bilde av Mikalsen som kunstner og komponist, med orkestermusikk som er preget av rike teksturer og store klanger. Denne portrettplaten presenterer en enhetlig musikalsk visjon, med en nærmest maksimalistisk bruk av store klimakser, og harmoniske strukturer som skitnes til med mesterlig hånd.
Les mer

Velg antall  

Produktbeskrivelse

SAAN

Jan Erik Mikalsen er et av de heteste navnene innen ny norsk musikk, og på Saan presenterer han tre imponerende store orkesterverk. Utgivelsen tegner er et spennende bilde av Mikalsen som kunstner og komponist, med orkestermusikk som er preget av rike teksturer og store klanger. Denne portrettplaten presenterer en enhetlig musikalsk visjon, med en nærmest maksimalistisk bruk av store klimakser, og harmoniske strukturer som skitnes til med mesterlig hånd.

Saan = Fjell

Albumets tittelverk er en perfekt illustrasjon på Mikalsens stadige trang til å utfordre konvensjoner. Her har komponisten satt trioen POING foran Oslo-Filharmonien, noe som skaper en interessant dynamikk mellom orkester og «band», der begge inkorporerer stemminger og/eller instrumenter som gir assosiasjoner til folkemusikk. ‘Saan’ betyr fjell på koreansk, et symbol Mikalsen mener passer albumet godt, og innflytelsen fra Korea stopper ikke der. Et utvalg koreanske perkusjonsinstrumenter tas i bruk i stykket, og den andre satsen runder av med referanser til Koreansk hoffmusikk. Bestilt av Oslo-Filharmonien ble ’Saan’ urfremført 12. januar 2017, under ledelse av Han-Na Chang, og spilt inn dagen etter.

Hele følelsesregistret

‘Song for Orchestra’, bestilt og urfremført av Kringkastingsorkestret i 2014, ble mottatt med stor jubel og begeistring. Verket vant den prestisjefylte Rostrum of Composers i 2015, noe som førte til at det ble kringkastet i over 30 land. Her skinner en betydelig påvirkning fra den norske folkemusikken igjennom og Mikalsen evner å stimulere hele følelsesregisteret – fra det illevarslende og groteske til det såre og fantastisk vakre. Det siste stykket, ’Parts II for Orchestra’, ble tildelt en Toru Takemitsu Composition Award i Tokyo i 2011, Edvardprisen i 2012, og må betegnes som Mikalsens gjennombrudd.

Norske orkestre løfter frem nye stemmer

Denne utgivelsen er et resultat av at norske orkestre ser verdien av å samarbeide med komponister, for på den måten å være med på å bidra til at kunstmusikken utvikler seg stadig videre. Når Oslo-filharmonien inviterer fremadstormende utenlandske dirigenter for å både fremføre og spille inn ny norsk musikk, gir de verket og komponisten en unik og helt nødvendig mulighet for eksponering – som vil resultere i flere fremførelser. Hos Kringkastingsorkestret gir sjefdirigenten den nye musikken rom og muligheter. Dette fokuset er med på å gi ny musikk bedre vilkår – både hos musikere og hos tilhørere.

Sporliste

SAAN [산] (2016)

1 I Movement – Lontano 07:52

2 II Movement – Placido 09:11

3 III Movement – Lontano 09:20

POING Oslo Philharmonic · Han-Na Chang, conductor

 

 

SONGR for Orchestra (2014)

4 I Movement – Lontano 06:55

5 II Movement – Lontano 08:18

6 III Movement – Desiderare 07:16

Norwegian Radio Orchestra · Miguel Harth-Bedoya, conductor

PARTS II for Orchestra (2010)

Oslo Philharmonic · Dalia Stasevska, conductor

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Botschaft des Ridicolas - Holmertz, Elisabeth (soprano) / Karlsson, Kenneth (piano)

Når den kompromissløse duoen Elisabeth Holmertz og Kenneth Karlsson endelig slipper sitt lenge etterlengtede album på LAWO Classics, er det norsk og tysk samtidsmusikk som står på menyen. På «Botschaft des Ridicolas» får vi høre «Got Lost» av Helmut Lachenmann – et 30 minutter langt vilt og poetisk verk som har blitt en moderne klassiker, og som visstnok er en av komponistens egne favoritter; den stille, sensuelle og melankolske «Meditasjon over Georges de La Tour XVII» av Jon Øivind Ness, og til sist Rolf Wallins pønkete og desperate «...though what made it has gone». When the uncompromising duo Elisabeth Holmertz and Kenneth Karlsson finally release their long-awaited album on LAWO Classics, we find Norwegian and German contemporary music on the menu. On “Botschaft des Ridicolas” we hear “Got Lost” by Helmut Lachenmann - a 30-minute long wild and poetic work that has become a modern classic, and which is supposedly one of the composer's own favorites; the quiet, sensual, melancholic “Meditasjon over Georges de La Tour XVII” by Jon Øivind Ness; and finally Rolf Wallin's desperate, punk work “...though what made it has gone.” 

 
 
Ricercare - Ssens Trio

Ssens Trio er ute med sin tredje CD-utgivelse på LAWO Classics. Mens debutalbumet (LWC1122) inneholdt trioer av Beethoven og oppfølgeren (LWC 1170) var viet Mozart, er det på denne utgivelsen duket for norsk musikk. Ssens Trio dykker ned i det norske repertoaret, og ønsker med denne utgivelsen å framheve fire verker for stryketrio som fortjener å være en del av det internasjonale stryketrio-repertoaret. Ssens Trio is out with its third CD release on the LAWO Classics label. While the debut album (LWC1122) featured trios of Beethoven and its successor (LWC1170) was devoted to Mozart, this release spotlights Norwegian music. With this deep dive into the Norwegian repertoire, Ssens Trio wishes to call attention to four works for string trio deserving of inclusion in the international string trio repertoire. 

 
My Microtonal Piano - Yoshida, Sanae (piano)

With this album, Sanae Yoshida presents five new solo works for the microtonal piano by composers Eivind Buene (N), Keiko Harada (J), Øyvind Mæland (N), Michelle Agnes Magalhaes (BR) and Andreas Gundersen (N). As a musical instrument the piano is, both literally and figuratively, black and white. A paradigm of discipline and order, carefully tuned such that all intervals between the notes are the same, and that all keys, major and minor, sound with an absolute maximum of consistent, consonant clarity. 

 
Amulets - Matre/Ness/Rehnqvist - NoXas / Nordic Voices / Norbakken, Berit (soprano)

NoXaS har valgt ut tre verk som viser kvartetten fra veldig ulike sider. Ørjan Matres mesterlige instrumentering i verket «Six Orphic Amulets» viser saxofonens fleksibilitet. Ofte lager de fire instrumentene et bakteppe for sangerne, eller de tvinnes inn i det vokale slik at skille mellom sang og saxofon viskes ut. I Jon Øivind Ness’ «WRÆÞÞ» demonstrerer komponisten saxofonens mulighet til å spille mikrotonale linjer i et ellers humørfylt verk. Blandingen av humor og høy kompleksitet er et varemerke for Ness, og det gjelder også for dette verket. Karen Rehnqvists verk «Ock av Törnen» har et nesten tidløst uttrykt med store dynamiske spenn i register og dynamikk. Uttrykket er hudløst, ekte og dramatisk. Matre og Ness er komponert spesielt for utøverne på innspillingen. 

 
Norwegian Opera Overtures - The Norwegian National Opera Orchestra

Den norske operalitteraturen er en godt gjemt og altfor lite kjent perle i vår nasjonale kulturarv. Det er allmenn enighet om at den begynner med Thrane/Bjerregaards syngespill Fjeldeventyret fra 1824. Videre var det utover på 1800-tallet flere norske komponister som skrev op­eraer, men de aller fleste av disse er i dag gjemt og glemt. The Norwegian opera literature is a well concealed and all too little known gem in our national cultural heri­tage. There is general agreement that it begins with the Waldemar Thrane/Henrik Bjerregaard Singspiel Fjeld-eventyret (The Mountain Story) from 1824. And through­out the nineteenth century there were a number of Norwe­gian composers who wrote operas, most of them now long forgotten. 

 
 
Cikada Live - Huddersfield / Donaueschingen - Cikada / Karlsson, Kenneth (artistic director & piano)

Denne utgivelsen presenterer live-opptak fra Cikadas konserter på to av de mest prestisjetunge internasjonale festivalene for samtidsmusikk: Donaueschinger Musiktage i Tyskland og Huddersfield Contemporary Music Festival i England. Med framføringene av Seven Disobediences av Rolf Wallin, parthenon. av Klaus Lang og The Empire of Lights, khasma og stirrings av Richard Barrett presenterer Cikada fem ikoniske verk som viser frem ensemblenes kunstnerisk sterke – og unike – tilnærming til det musikalske materialet. This release features live recordings from Cikada’s concerts at two of the most prestigious international contemporary music festivals: Donaueschinger Musiktage in Germany and Huddersfield Contemporary Music Festival in England. With performances of Seven Disobediences of Rolf Wallin, parthenon. of Klaus Lang, and The Empire of Lights, khasma and stirrings of Richard Barrett, Cikada presents five iconic works that showcase the ensemble’s artistic strength and unique approach to the musical material. 

 
 
 

×Tips en venn

Saan <span>-</span> Mikalsen, Jan Erik Saan Mikalsen, Jan Erik

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 18.117.189.7)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt