DEN DANSENDE CELLO
Johann Sebastian Bachs cellosuiter begeistrer fortsatt både utøvere og publikum, 300 år etter at de ble skrevet. Hva er det som gjør disse verkene evig aktuelle?
I cellosuitene overfører Bach folkelige danser til høyeste kunst og får en cello til å lyde nesten som en hel strykekvartett – og det til tross for de åpenbare begrensningene som ligger i én utøver, med ett instrument og bare fire strenger.
De seks ulike dansesatsene i hver suite byr på stor variasjon innad i komposisjonen, med rom for å utforske mulighetene i melodier og harmonier, så vel som rytme og klang. Resultatet er fortryllende, og like komplekst som det er vakkert.
Bjørg Værnes Lewis er en av Norges mest etterspurte og anerkjente cellister. Da Rostropovitsj hørte henne spille, inviterte han henne til å studere hos ham, og uttalte at «Norge behøver ikke frykte for sin musikalske framtid når landet har en cellist som Bjørg». Bjørg er både medlem og en av grunnleggerne av Vertavo strykekvartett, som har vunnet tallrike priser, deriblant den prestisjefylte Grieg-prisen i 2005. Fondet Dextra Musica har generøst stilt instrumentet som hun spiller på til hennes rådighet, en Gennaro Gagliano cello fra 1748, hvis forrige eier var Martin Lovett i Amadeuskvartetten.
THE DANCING CELLO
Johann Sebastian Bach’s cello suites continue to fill both performers and audiences with enthusiasm 300 years after they were written. What is it that makes these works timelessly persuasive?
In the cello suites, Bach creates the most sublime art from popular dance forms and enables a cello to sound almost like an entire string quartet — and this in spite of the obvious limitations of one performer with one instrument and only four strings.
The six different dance movements in each suite offer variation within the composition, with room to explore the possibilities of melody and harmony, as well as rhythm and sound. The result is spellbinding and as complex as it is beautiful.
Bjørg Værnes Lewis is one of Norway’s most sought-after and admired cellists. When Rostropovich heard her play, he invited her to study with him and said: “With a cellist like Bjørg, Norway need not fear for its musical future.” She is a founder member of Vertavo String Quartet, which is the recipient of numerous awards, including Norway’s prestigious Grieg Prize in 2005. The Dextra Musica Foundation has generously provided her with a Gennaro Gagliano cello of 1748, previously played by Martin Lovett of the Amadeus Quartet.
ANMELDELSER/REVIEWS
«[...] etter endt lytting skjønner jeg godt hvorfor den legendariske Rostropovich inviterte Lewis til å studere med ham. Hun gjør akkurat det som Bachs suiter trenger [...] denne versjonen treffer usedvanlig godt.»
Trond Erikson – Den klassiske CD-bloggen, 02.08.18 http://klassiskcd.blogspot.com/2018/08/barokk-cello-dans.html
Intervju med Bjørg Lewis
«Jeg leter etter en måte å spille på som både er tro mot det komponisten skrev, samtidig som jeg greier å få det til å bli mitt språk. Når du treffer den balansen er det nesten som om du havner i en annen verden.»
Arne Borge – Vårt Land 13.07.18 intervju_LWC1154_Vart_Land.pdf
For cello åleine
«J.S. Bachs solomusikk for melodiinstrument sluttar aldri å fascinera. [...]L ewis’ gravitetiske spel gjev musikken eigenart.»
Sjur Haga Bringeland – Dag og tid, 17.08.18 anmeldelse_LWC1154_dagogtid.pdf
Det musikalske apotek
«Vi møter her en meget solid innspilling der Lewis viser full kontroll over instrumentet og forståelse for det essensielle i musikken. [...] Utførelsen er meget solid og særlig c-mollsuiten gir et sterkt inntrykk. Her finnes mange ingredienser til det musikalske apotek; jubel og glede, alvor, melankoli og sjelero.»
Thröstur Eiriksson – Vårt Land, 03.09.18 anmeldelse_LWC1154_Vart_Land.pdf
"Jeg blir alltid takknemlig overfor musikere som lar meg høre musikk jeg tror jeg kjenner, og som hjelper meg å lære mer om den. Det er i høyeste grad tilfellet med denne tolkningen av tre av Bachs cellosonater fra Bjørg Lewis" Martin Anderson - 07.10.2018 http://klassiskmusikk.com/review/bjorg-lewis/
"She plays a fine style and emphasizes the dance elements of this music in a highly enjoyable way. This is a good recording of a cellist worth keeping up on." D Moore, American Record Guide
JOHANN SEBASTIAN BACH (1685–1750)
Cellosuite nr. 3 i C-dur – BWV 1009
1) I. Prélude /// 03:04
2) II. Allemande /// 03:16
3) III. Courante /// 02:46
4) IV. Sarabande /// 04:10
5) V. Bourrée I – Bourrée II /// 03:32 6) VI. Gigue /// 03:12
Cellosuite nr. 2 i d-moll – BWV 1008
7) I. Prélude /// 03:31
8) II. Allemande /// 02:40
9) III. Courante /// 01:54
10) IV. Sarabande /// 04:40
11) V. Menuet I – Menuet II /// 03:06 12) VI. Gigue /// 02:29
Cellosuite nr. 5 i c-moll – BWV 1011
13) I. Prélude /// 05:50
14) II. Allemande /// 05:22
15) III Courante /// 02:02
16) IV. Sarabande /// 03:53
17) V. Gavotte I – Gavotte II /// 04:50 18) VI. Gigue /// 02:25
Kommentarer