På Marianne Beate Kielland og Nils Anders Mortensens nye plate – deres åttende i rekken på LAWO Classics – får vi høre tre av Mahlers viktigste sang-sykluser: «Rückert-Lieder», «Kindertotenlieder» og «Lieder eines fahrenden Gesellen».

  • LWC1157 Katalognummer
  • 7090020181790 EAN
  • CD Format
  • Sofienberg kirke, Oslo Innspillingssted
  • 2018 Utgivelsesår
  • På lager Tilgjengelighet

På Marianne Beate Kielland og Nils Anders Mortensens nye plate – deres åttende i rekken på LAWO Classics – får vi høre tre av Mahlers viktigste sang-sykluser: «Rückert-Lieder», «Kindertotenlieder» og «Lieder eines fahrenden Gesellen».
Les mer

Artist
Kielland, Marianne Beate (mezzosopran) | Mortensen, Nils Anders (piano)

Komponist
Mahler, Gustav

Plateselskap
Lawo Classics

Verk

Mahler: Kindertotenlieder
Mahler: Lieder eines fahrenden Gesellen
Mahler: Rückert-Lieder
Mahler: Blicke mir nicht in die Lieder! (Rückert-Lieder)
Mahler: Ich atmet' einen linden Duft (Rückert-Lieder)
Mahler: Ich bin der Welt abhanden gekommen (Rückert-Lieder)
Mahler: Liebst Du um Schönheit (Rückert-Lieder)
Mahler: Um Mitternacht (Rückert-Lieder)

Produsent
Landaas, Vegard

Tekniker
Wolden, Thomas

Design
Blunderbuss | Granberg, Anna-Julia

Velg antall  

Produktbeskrivelse

MAHLERS MESTERLIGE SANGER

Gustav Mahlers sanger er mye framført og høyt elsket over hele verden. De er oftest hørt med orkester, men klaverutgavene til sangene er laget av Mahler selv, og bringer et annet lydbilde til lytteren enn orkesterets rike klang. Her kommer vi mye nærmere på musikken, det lille formatet åpner for større musikalsk intimitet og nærhet til formidling av tekstene. På Marianne Beate Kielland og Nils Anders Mortensens nye plate – deres åttende i rekken på LAWO Classics – får vi høre tre av Mahlers viktigste sang-sykluser: «Rückert-Lieder», «Kindertotenlieder» og «Lieder eines fahrenden Gesellen». De to første syklusene på platen har tekster av den tyske dikteren Friedrich Rückert, mens tekstene til gesellsangene er skrevet av Mahler selv. Tekstene er eksistensielle og musikken følger tett på disse. Platens tittel «Einsamkeit» henspiller nettopp på tematikken som ofte preger tekstene. Og kanskje får vi på denne utgivelsen nettopp i større grad kjenne på ikke bare skjønnheten, men sårheten og tristheten i musikken, siden alt er strippet ned til det velkjente formatet sang og klaver.

Mezzosopran Marianne Beate Kielland har etablert seg som en av Europas fremste sangere. Hun opptrer jevnlig med de fremste orkestre og dirigenter i Europa, Østen og Amerika, og har med sine nær 50 plate- innspillinger markert seg særdeles positivt på det internasjonale platemarkedet.

Pianist Nils Anders Mortensen har med sine kritikerroste plateutgivelser, og konserter som solist med de største, norske orkestrene, markert seg som en av Norges fremste pianister. Han er til daglig ansatt som landsdelsmusiker i Finnmark, men er også aktiv som frilanser.

MAHLER’S MASTERFUL SONGS

Gustav Mahler’s songs are performed often and cherished throughout the world. They are most frequently heard with orchestra, but the piano versions of the songs by Mahler himself bring to the listener an aural image different from the orchestra’s opulent sound. Here we are much closer to the music, with the smaller format allowing for greater musical intimacy in the communication of the texts. On Marianne Beate Kielland and Nils Anders Mortensen’s new album — their eighth on the LAWO Classics label — we are treated to three of Mahler’s most important song cycles: “Rückert-Lieder”, “Kindertotenlieder” and “Lieder eines fahrenden Gesellen”. The first two cycles on the album feature texts by the German poet Friedrich Rückert, while those of the wayfarer cycle were penned by Mahler himself. The texts are existential and the music is welded closely to them. The album’s title, “Einsamkeit”, alludes to the very themes that often characterize the texts. And we perceive perhaps to a greater degree on this release not only the beauty, but also the tenderness and sadness in the music, since everything is stripped down to the familiar format of voice and piano.

Norwegian mezzo-soprano Marianne Beate Kielland has established herself as one of Europe’s leading singers. She performs regularly with today’s foremost orchestras and conductors in Europe, the Far East and North America, and with close to 50 album recordings she has distinguished herself in the international recording market.

With his critically acclaimed album releases and his concert appearances as soloist with the principal Norwegian orchestras, pianist Nils Anders Mortensen is today regarded as one of Norway’s leading pianists. He is employed as state musician in Finnmark County and is active as well as a freelance artist.

 

 

VIDEO

 

ANMELDELSER/REVIEWS

"Når Marianne Beate Kielland nå går løs på Mahler er det derfor ingen liten begivenhet. Hun har allerede i mange år fengslet oss med sine mange sangtolkninger. I motsetning til de fleste har hun valgt å framføre disse Mahler-sangene med klaver og ikke orkester. Dermed kommer stemmen hennes mye klarere fram og klangfarven blir en annen, for å si det slik: mer brennende og intens." Kjell Moe, Kulturspeilet, 23.08.2018, http://www.kulturspeilet.no/ensomhet/

"Nært, sårt - og vakkert! [...] At Kielland og Mortensen også fanger musikkens nærhet og tekstenes sårbarhet er - når det gjelder disse musikerne - nesten som en selvfølge å regne. Kielland er som vanlig en mester i diksjon, og disse to musikerne kjenner hverandre så godt at de smelter sammen til ett eneste flott instrument. At de også er mestere i tolkning av musikkens form og farger, gjør denne platen til et sikker vinner i platebutikken. Det er bare å sende av gårde en stor takk til to fine musikere for denne musikalske nytelsen." Trond Erikson, Den klassiske CD-bloggen, 26.10.2018 http://klassiskcd.blogspot.com/2018/10/ogsa-en-mahler-tolker.html

"I dette arbeidet er stemmen til Marianne Beate Kielland en glede, en trøst, en kjærlig tråd som gir en vakker tolkning beskyttet av en visceral, intens, smertefull pianistkompliment. Et flott album!" Marçal Borotau, Sonograma magazine 29.11.18 http://sonograma.org/suplement-de-discos/einsamkeit-songs-by-mahler/

"Marianne Beate Kielland og Nils Mortensen svarer med lignende tilbakeholdenhet, de lar poesien og følelsene i musikken og teksten tale for seg selv fremfor å understreke dramaet unødig." Martin Anderson, Klassiskmusikk.com, 06.12.2018 http://klassiskmusikk.com/review/einsamkeit/

"I have lots of marvellous Mahler recording on my bending shelves, recordings that I will not voluntarily be separated from. This latest disc will now join those with Janet Baker, Christa Ludwig, Brigitte Fassbaender, Dietrich Fischer-Dieskau, Thomas Hampson and several others. I urge readers to follow my example." Göran Forsling, musicweb-international, Januar 2019 

"The readings are deep, thoughtful, sincere, and it is rather refreshing to hear them sung with restraint rather than often questionable histrionics." Raymond Beegle, Fanfare Magazine, May/June 2019

INTERVJU/INTERVIEW

"Mezzosopran Marianne Beate Kielland liker best sanger som lodder dypt. - Selv om det blir mye hjerte og smerte, lander jeg ofte på den triste siden av repertoaret, sier hun." Intervju mellom Lars O. Flydal og Marianne Beate Kielland, 24.08.2018

 

Sporliste

GUSTAV MAHLER (1860–1911)

RÜCKERT-LIEDER
Tekst: Friedrich Rückert (1788–1866)

1) I. Ich atmet’ einen linden Duft! /// 02:42

2) II. Liebst du um Schönheit /// 02:12

3) III. Blicke mir nicht in die Lieder /// 01:19

4) IV. Ich bin der Welt abhanden gekommen /// 05:51

5) V. Um Mitternacht /// 05:42

KINDERTOTENLIEDER
Tekst: Friedrich Rückert

6) I. Nun will die Sonn’ so hell aufgeh’n /// 05:12

7) II. Nun seh’ ich wohl, warum so dunkle Flammen /// 04:23

8) III. Wenn dein Mütterlein /// 03:50

9) IV. Oft denk’ ich, sie sind nur ausgegangen /// 02:36

10) V. In diesem Wetter /// 06:04

LIEDER EINES FAHRENDEN GESELLEN
Tekst: Gustav Mahler

11) I. Wenn mein Schatz Hochzeit macht /// 03:23

12) II. Ging heut’ Morgen über’s Feld /// 04:19

13) III. Ich hab’ ein glühend Messer /// 02:55

14) IV. Die zwei blauen Augen von meinem Schatz /// 04:55

 

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Früh - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Både Berg, Webern og Schönberg bevegde seg i grenselandet mellom tonalitet og atonalitet. Mest kjente ble de kanskje for verkene som kom senere, der de på hver sin måte utforsket atonalitetens mange uttrykksformer. Likevel beholdt komponistene forbindelsen til den romantiske tradisjonen. Det lyriske ble videreført. Musikken skulle være følt, ikke tenkt. 

 
 
 
Eivind Groven Songs - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Eivind Groven er et kjent navn i norsk musikkhistorie. Kanskje kjenner vi ham best som mannen bak «pausesignalet» og «kjenningssignalet» NRK brukte i en årrekke.  

 
Songs: Kielland / Dørumsgaard - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Det er en fascinerende stor skatt av sanger som ligger på Nasjonalbiblioteket – stort sett fullt tilgjengelig, men lite brukt. To av navnene som finnes der er Olav Kielland og Arne Dørumsgaard, begge komponister fra forrige århundre, som lot seg inspirere av folkemusikken. 

 
 
Eivind Groven Songs - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Eivind Groven er et kjent navn i norsk musikkhistorie. Kanskje kjenner vi ham best som mannen bak «pausesignalet» og «kjenningssignalet» NRK brukte i en årrekke.  

 
Whispering Mozart - Kielland, Marianne Beate / Mortensen, Nils Anders (piano)

Marianne Beate Kielland og Nils Anders Mortensen bringer med denne innspillingen lytteren inn i det private musikkrommet, der musikken framføres for de få. Derav tittelen «Whispering Mozart», som skal henspeile på intimitet og direkte musikkformidling til lytteren. 

 
 
 
Beethoven: For Wind Octet - Oslo Kammerakademi

Oslo Kammerakademi, som ledes av Oslo-Filharmoniens solo-oboist David Friedemann Strunck, presenterer på sin debut-CD kammermusikken av Beethoven for blåseoktett. Dette repertoaret spenner fra den unge Beethoven, som komponerer i "Sturm und Drang", til den modne Beethovens 7. symfoni transkribert for blåseoktett med kontrabass. 

 
 
 
The Silk Road - Oslo Kammerakademi

På The Silk Road presenteres fire verk. To av dem er av komponister fra 1800-tallet som var fascinert av musikken fra Nord-Afrika og Midtøsten: Camille Saint-Saëns’ verk for militærorkester, Orient et occident (1869), og André Caplets tre-satsige Suite Persane (1900). Utgivelsen inneholder også to verk bestilt av Oslo Kammerakademi: The Last Days of Sultan Selim III (2011) – historien om sultan Selims siste dager, gjenfortalt i musikk av den tyrkiske komponisten Mert Karabey – og albumets tittelverk, Gisle Kverndokks suite The Silk Road (2017), inspirert av musikk man kunne ha møtt på langs en handelsrute mellom Venezia og Kina. The Silk Road features four works. Two of them are by 19th-century composers who were fascinated by the music of North Africa and the Middle East: Camille Saint-Saëns’ work for military band, Orient et occident (1869), and André Caplet’s three-movement Suite Persane (1900). The release also contains two works commissioned by Oslo Kammerakademi: the story of The Last Days of Sultan Selim III (2011) retold in music by Turkish composer Mert Karabey, and the album’s title work, Gisle Kverndokk’s suite The Silk Road (2017), inspired by music that might have been encountered along a trade route between Venice and China. 

 
 
 
Chanson et Danses - Oslo Kammerakademi

For 140 år siden ville fløytisten, komponisten, pedagogen og dirigenten Paul Taffanel bringe blåserne inn på den musikalske hovedarenaen. Han mente at de franske blåserne, som hadde utviklet seg til å bli verdensledende, ikke fikk den plassen de fortjente i musikklivet. Han grunnla derfor et kammermusikalsk selskap for blåsere – Société de musique de chambre pour instruments à vents – som skulle spre og fremme kammermusikkrepertoaret for blåsere. One hundred and forty years ago, flutist, composer, educator, and conductor Paul Taffanel wanted to bring the winds into the musical spotlight. He believed that French wind players, who had become leaders in the field, didn’t quite get the recognition they deserved. He thus founded a chamber music organization for winds – Société de musique de chambre pour instruments á vents – whose objective was to spread and promote chamber music repertoire for these very winds. 

 
 
 

×Tips en venn

Einsamkeit – Songs by Mahler <span>-</span> Kielland, Marianne Beate (mezzosopran) / Mortensen, Nils Anders (piano) Einsamkeit – Songs by Mahler Kielland, Marianne Beate (mezzosopran) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 52.15.70.191)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt